קציר המלח
אחד הפרויקטים הלאומיים הגדולים שנעשו בשנים האחרונות הוא פרויקט קציר המלח בים המלח. שפיר מבצעת פרויקט זה, הראשון מסוגו ובהיקפו בישראל, בשיתוף חברה הולנדית, עבור חברת כי"ל.
מאז הקמת המוביל הארצי, שיצר הסתה של מי הכינרת מים המלח לכל שאר חלקי הארץ, חלה ירידה משמעותית במפלס המים בים המלח.
בעיה זו הולכת ומחמירה עם השנים מאחר שמפלס המים בים המלח יורד גם ללא קשר להסטה בגלל פעילות מפעלי ים המלח ובשל תהליך אידוי טבעי. מים חדשים אינם זורמים לימה, דבר שיוצר ניתוק בין שני חלקי ים המלח, הצפוני והדרומי. תהליך התייבשות זה גורם להצטברות גדולה של מלח בקרקעית הים. כ-20 מיליון טונות מלח שוקעים מדי שנה בבריכות האידוי, הנמצאות בחלקו הדרומי של ים המלח, ואשר לחופן שוכנים בתי המלון באזור. מטרת הפרויקט להפחית מכמות המלח ההולך ומצטבר. קציר המלח מתבצע באמצעות מכונת כרייה מיוחדת הממוקמת על דוברה, ושמה 'קוצרת המלח'. הקוצרת אוספת את כל המלח שמצטבר בקרקעית ומובילה אותו לחלק הצפוני על מנת לייצב את מפלס המים בבריכות האידוי. הפעולה הזו מייצבת את האזור ומגנה על האזורים המיושבים ועל אזורי התיירות מפני הצפות.
בעתיד, כאשר יפעילו את המוביל הארצי בכיוון ההפוך, יוכלו המים לחזור לכינרת ומשם בצורה טבעית יזרמו לים המלח.
פרויקט בניית הקוצרת הוא פרויקט יוצא דופן ומאוד לא שגרתי. מאחר שים המלח אינו מחובר לים אחר היה צורך לבנות את הקוצרת על האדמה במעין בריכה ריקה. תהליך הבנייה וההרכבה ארך כשנה, ולפרויקט הובאו חלקים שתוכננו, יוצרו ויובאו במיוחד עבורו. אורך הקוצרת הוא כ-150 מטר ורוחבה כ-100 מטר. לאחר סיום שלב הבנייה מילאו את הבריכה במים וגרמו לקוצרת לצוף עד שיכלה לשוט לתוך ים המלח. קוצרת המלח היא ספינה מיוחדת מסוגה אשר יכולה לצוף במים רדודים מאוד ונוסף לכך יש לה "רגליים" שבאמצעותן היא נעה באזורים של מים רדודים במיוחד. הקוצרת פועלת באמצעות סונר קולי שסורק את הקרקעית אחרי מלח.
באוקטובר 2020 החלה העבודה בפרויקט קציר המלח ובתום השנה הראשונה נקצרו 8 מיליון קוב מלח, כמות נכבדת שהיא הרבה מעבר ליעד שנקבע. פרויקט זה הוא הראשון מסוגו בישראל: לפניו הצליחו לקצור מלח רק בכלים או בסירות קטנות יותר, וכמויות הקציר היו נמוכות מאוד.